بحث و گفتگو در مورد ماسکهای صورت با توصیه ی متخصصان به استفاده از آنها، بالا گرفته است

25 آوریل 2020 - دو دانشمند برجسته به اعضای جامعه هنگام خروج از منزل پوشیدن ماسکهای خانگی را برای کاهش خطر قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا 2( بیماری کووید-19)، توصیه کرده اند.

با این حال، در توصیه ها و راهنمایی های مقامات رسمی در انگلیس بر اساس یافته های سازمان بهداشت جهانی(WHO) گفته شده است كه شواهد و مدارك كافی برای توصیه به مردم برای پوشیدن ماسک وجود ندارد.

در حال حاضر توصیه می شود فقط افراد بیمار یا افرادی که به دلیل بیماریهای دیگر وضعیت ناخوشایندی دارند، ماسک بپوشند. اما بحث در مورد استفاده از آنها در هفته های اخیر شدت گرفته است.

دکتر Trish Greenhalgh، استاد علوم بهداشتی مراقبتهای اولیه از دانشگاه آکسفورد، در گفتگو با روزنامه ی گاردین، ​​اظهار داشت: ما باید صورت خود را با ماسکهای خانگی مانند ماسکهای کتان بپوشانیم. پوشیدن ماسک های درجه ی پزشکی سخت و ناراحت کننده هستند.اگر یک تی شرت قدیمی نرم و از جنس نخ دارید، آن را به ابعاد مناسب بریده و چند لایه دستمال کاغذی آشپزخانه داخل یک لایه ی دوتایی آن قرار دهید و بعنوان ماسک استفاده کنید، این باعث می شود قطرات بیرون آمده از دهان و بینی شما تقریباً 95٪ کاهش یابد. او تاکید نمود که عموم مردم نباید و لازم نیست لوازم مورد نیاز گروه های پزشکی را استفاده کنند.

پروفسور Sian Griffiths، استاد برجسته ی دانشگاه چینی Hong Kong، و یکی از مدیران پژوهش دولتی سارس در هنگ کنگ، گفت: بریتانیا نیز احتمالاً باید از توصیه های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا (CDC) پیروی کند. CDC توصیه کرده است که اعضای جامعه باید هنگام بیرون آمدن از خانه و در مکانهایی که خطر ابتلا به این ویروس وجود دارد، از ماسک های خانگی استفاده کنند.

پروفسور گریفیتس گفت: توصیه هایCDC در ایالات متحده عملی و کاربردی هستند. این توصیه ها هم سبب اطمینان از تأمین ماسک برای موقعیتهای بالینی که شدیدا مورد نیاز است، می شود و هم  بر مزایای استفاده از "ماسکهای خانگی" برای افراد جامعه در خارج از خانه، برای جلوگیری از انتقال عفونت تاکید می کند.

صادق خان، شهردار لندن، همچنین از دولت انگلیس در خواست کرده است که توصیه های خود را در مورد ماسک صورت تغییر دهد و مردم را به استفاده از ماسک های صورت خانگی در صورت عدم توانایی در حفظ فاصله ی اجتماعی برای مثال در محیط هایی مانند سرویس های حمل و نقل عمومی، ترغیب کند.

گروه مشاوره علمی دولت در مواقع اضطراری (Sage) در حال بررسی شواهد مربوط به پوشیدن ماسک صورت است. بنظر می رسد که علت عدم توصیه به استفاده از ماسک توسط دولت- حتی انواع خانگی – جلوگیری از هجوم مردم برای خرید ماسک های پزشکی و کمبود شدید تر آنها برایسیستم بهداشت و درمان انگلیس است.

وزیر بهداشت، در کنفرانس مطبوعاتی روزانه دولت در روز سه‌شنبه، در مورد ماسک صورت اظهار داشت که "مثل همیشه توصیه های ما بر اساس یافته های علمی خواهد بود".

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/apr/public-face-mask-debate-rumbles-on-as-two-experts-recommend-usage.html